Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης



Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης πρωτολειτούργησε το 1934-35 με πρώτο Επόπτη του Σχολείου τον μεγάλο Έλληνα παιδαγωγό Αλέξανδρο Δελμούζο και Διευθυντή του τον επίσης σπουδαίο Έλληνα επιστήμονα Βασίλειο Τατάκη. Από τότε πέρασαν και άφησαν ανεξίτηλο το πέρασμά τους μεγάλοι δάσκαλοι και πνευματικοί άνθρωποι. Ο Γιώργος Θέμελης, ο Ιωάννης Ξηροτύρης, ο Πολύκλειτος Ρέγκος, ο Σαράντος Παυλέας, ο Κωνσταντίνος Μπότσογλου, ο Νίκος Παραλής είναι μόνο μερικές περιπτώσεις σημαντικών πνευματικών ανθρώπων.
Το Πειραματικό Σχολείο είχε την τύχη να στεγαστεί σε οίκημα που σχεδιάστηκε με τη φροντίδα και την αισθητική του μεγάλου αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, οίκημα που ακόμη και σήμερα αποτελεί κόσμημα για την Πόλη μας.
Σήμερα το Πειραματικό Σχολείο, όντας πλέον και Πρότυπο, αναζητεί έναν νέο δρόμο που αποτελεί όμως συνέχεια της σπουδαίας του παράδοσης.

Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης: ένας πολιτιστικός περίπατος με το Α1 Γυμνασίου του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

   Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης: διαθεματική δραστηριότητα του Α1 Γυμνασίου

    Μπορεί ένας απλός περίπατος στον περιβάλλοντα χώρο του Σχολείου να υπηρετήσει γνωστικούς και παράλληλα παιδαγωγικούς στόχους; Οι μικροί μαθητές να χαρούν, να διασκεδάσουν, να συν+κινηθούν (συγκινηθούν), να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους, να εργασθούν ομαδικά, αλλά και ταυτόχρονα να μάθουν, να γνωρίσουν νέες πληροφορίες που έχουν σχέση με το γνωστικό πεδίο των μαθημάτων που διδάσκονται στην τάξη; Μπορεί μία συνηθισμένη, "παραδοσιακή" και ίσως για τους περισσότερους μαθητές ανιαρή επίσκεψη σ' έναν αρχαιολογικό χώρο να αποτελέσει "καινοτόμα" διδακτική πρακτική;
   Ιδού, λοιπόν, η πρότασή μας... Γιατί, τελικά η "καινοτομία"-αυτό που παρουσιάζεται ως "καινοτομία"- στην εκπαίδευση τις περισσότερες φορές αποδεικνύεται ότι μπορεί-και πρέπει- να είναι απλή υπόθεση και να έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητα της σχολικής ζωής, αν έχουμε πάντα ως κύριο στόχο όχι τον εντυπωσιασμό, αλλά το να μη χαθεί η ουσία και το περιεχόμενο της γνώσης τόσο για τους μαθητές μας όσο και για μας τους ίδιους τους διδάσκοντες. Ας τολμήσουμε, λοιπόν, απλές, πάντα όμως στοχοκεντρικές, δράσεις με τους μαθητές μας, φτάνει να τις έχουμε σχεδιάσει και οργανώσει εκ των προτέρων. Είναι πολύ λυπηρό να βλέπουμε σε αρχαιολογικούς ή γενικά πολιτιστικούς χώρους να περιδιαβάζουν χωρίς στόχο διάσπαρτοι μαθητές... χωρίς στην πραγματικότητα να κατανοούν και να αντιλαμβάνονται πού βρίσκονται και γιατί βρίσκονται σ' αυτό το χώρο, χωρίς να αισθάνονται το χώρο και χωρίς να "διαδρούν" με το περιβάλλον...
 
    Στις 28 Μαρτίου 2012 πραγματοποιήσαμε με τις μαθήτριες και τους μαθητές του Α1 Γυμνασίου  πολιτιστικό περίπατο στην Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης που βρίσκεται στη γειτονιά του Σχολείου μας, του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Με το συνάδελφο φιλόλογο Γιώργο Καλλίνη σχεδιάσαμε την περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς ως διαθεματική δραστηριότητα στο πλαίσιο της διδασκαλίας των μαθημάτων των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας, με σκοπό να οδηγήσουμε τους μαθητές μας στη δημιουργική αξιοποίηση των γνώσεων των δύο μαθημάτων και στην ενσυναίσθηση, ενεργοποιώντας τη συγκλίνουσα αλλά και την αποκλίνουσα σκέψη και ιδιαίτερα κινητοποιώντας τη φαντασία τους.

    Πηγαίνοντας στην Αρχαία Αγορά, παρατηρήσαμε και φωτογραφίσαμε τα νεοκλασικά κτίρια που συναντήσαμε στο δρόμο μας

Συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής τους και αναγνωρίσαμε τα νεοκλασικά τους στοιχεία.

  Εισήλθαμε στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς από τη νοτιοανατολική είσοδο και το πρώτο που είδαμε ήταν το βαλανείο, η αίθουσα των Λουτρών με 25 λουτήρες και το ψηφιδωτό δάπεδο. Χρονολογείται από τα τέλη του 2ου αιώνα π.Χ., είναι δηλαδή της Ελληνιστικής περιόδου, και θεωρείται από τα αρχαιότερα κατάλοιπα του χώρου. Τα περισσότερα ευρήματα που διασώζονται ανήκουν στα ρωμαϊκά χρόνια.
Το καλά διατηρημένο βαλανείο.

Μόλις εισήλθαμε στο χώρο, μοιράσαμε στους μαθητές μας το πρώτο φυλλάδιο με συνοπτικές πληροφορίες.

Η Αρχαία Αγορά ήταν ένας ορθογώνιος χώρος. Στη κέντρο της βρίσκονται δύο συνεχόμενες πλατείες. Στις τρεις πλευρές του ορθογωνίου υπήρχαν στοές με διπλές κιονοστοιχίες. Σήμερα σώζεται ένας κίονας με κορινθιακό κιονόκρανο όπου και φωτογραφηθήκαμε.


Το κορινθιακό κιονόκρανο για το οποίο είχαμε ήδη μιλήσει στο μάθημα της ιστορίας. Ήταν μια ευκαιρία να το δούμε και από κοντά.

Στο έδαφος διασώζονται οι βάσεις όπου στηρίζονταν οι κίονες των στοών.

Σταματήσαμε για να μελετήσουμε το πρώτο φυλλάδιο με πληροφορίες για το χώρο που είχε ετοιμάσει ο φιλόλογος Γ. Καλλίνης.

To Φυλλάδιο για την Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης

   Η αγορά Θεσσαλονίκης περιελάμβανε έκταση περίπου 20 στρεμμάτων και περικλείεται από τις σημερινές οδούς Ολύμπου και Φιλίππου. Κατείχε το κέντρο της ρωμαϊκής πόλης. Εκεί βρίσκονταν δημόσια κτήρια και διάφοροι χώροι που διαμορφώθηκαν με ενιαία αρχιτεκτονική αντίληψη σε δύο κλιμακωτά επίπεδα. Το συγκρότημα αποτελούσε τον οικονομικό και εμπορικό πυρήνα της πόλης, είχε, ωστόσο, διοικητικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Στα αυτοκρατορικά χρόνια αποκτά μνημειακό χαρακτήρα. Η αγορά των αυτοκρατορικών χρόνων έχει δύο κύριες οικοδομικές φάσεις, στα μέσα του 2ου και στα μέσα του 3ου αιώνα μ.Χ. Πρόκειται για ένα συγκρότημα σε σχήμα "Π", αποτελούμενο από δύο συνεχόμενες πλατείες, με είσοδο από τη βόρεια πλευρά (σημερινή οδό Ολύμπου). Κατελάμβανε έκταση τεσσάρων οικοδομικών νησίδων. Αποτελείται από τρεις κιονοστήριχτες πτέρυγες, με κίονες κορινθιακού ρυθμού στο ισόγειο και ιωνικού στον όροφο, ενώ στο βάθος υπήρχε μια ζώνη με και εξαιτίας της φυσικής κλίσης του εδάφους κατασκευάστηκε διπλή υπόγεια θολοσκεπής στοά (cryptoporticus), η οποία στήριζε την κανονική κορινθιακή στοά. Πιθανόν λειτουργούσε ως δημόσια αποθήκη, ενώ αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη των καταστημάτων της αγοράς. Τα καταστήματα που υπήρχαν είχαν σχεδιαστεί ήδη από την πρώτη οικοδομική φάση της αγοράς, ωστόσο κατασκευάστηκαν στη δεύτερη φάση της. Ο ελεύθερος χώρος της αγοράς ήταν επιστρωμένος με ορθογώνιες μαρμάρινες πλάκες και ήταν ανοιχτός μόνο από τη βόρεια πλευρά του, από όπου περνούσε ένας από τους βασικότερους δρόμους της πόλης, ''η μέση οδός''. Από τις στοές που πλαισίωναν το χώρο αυτό έχουν αποκαλυφθεί η νότια και η ανατολική στοά, σχεδόν στο σύνολό τους. Η ανατολική στοά που έχει διατηρηθεί καλύτερα διαθέτει ψηφιδωτό δάπεδο, διακοσμημένο με γεωμετρικά σχήματα. Ακόμη βρέθηκαν στη θέση τους βάσεις κιόνων, ένας κίονας και ένα κορινθιακό κιονόκρανο. Πίσω από την ανατολική πτέρυγα διασώζεται το νομισματοκοπείο, το ωδείο και το αρχείο εγγράφων. Το νομισματοκοπείο της πόλης ταυτίστηκε από τις πήλινες μήτρες μια χρήσης που βρέθηκαν σε έναν κλίβανο, με τις οποίες κατασκεύαζαν πέταλα χάλκινων νομισμάτων με τη μέθοδο του ''χυμένου κεριού''. Η νοτιότερη αίθουσα της ανατολικής πλευράς ήταν το αρχείο εγγράφων, καθώς αποτυπώματα των ξύλινων ραφιών διαπιστώθηκαν στον ανατολικό τοίχο του χώρου αυτού. Στο κεντρικό τμήμα της πλευράς αυτής κατασκευάστηκε το ωδείο που σώζεται σήμερα. Η πρόσβαση γινόταν από πέντε μαρμάρινες θύρες, από τις οποίες οι δύο ακραίες προορίζονταν αποκλειστικά για τους καλλιτέχνες. Κλίμακες οδηγούσαν τους θεατές στο διάζωμα του ωδείου. Η ορχήστρα δεν ήταν ημικυκλική, αλλά τμήμα έλλειψης. Από το δάπεδό της έχουν διασωθεί μερικές μαρμάρινες λευκές πλάκες. Το κοίλο εδράζεται σε καμαροσκέπαστες στοές. Από τα εδώλια διατηρούνται σήμερα επτά σειρές. Περίπου στο δεύτερο μισό του 3ου αιώνα μ.Χ. η αγορά της Θεσσαλονίκης αποκρυσταλλώθηκε, διαθέτοντας δημόσιους χώρους στις τρεις στεγασμένες πλευρές της. Τα δάπεδα των στοών ήταν τότε στρωμένα με ισχυρό κονίαμα. Έναν αιώνα αργότερα, στα μέσα του 4ου αιώνα μ.Χ., στη δεύτερη οικοδομική φάση της, διακοσμούνται τα δάπεδα με ψηφιδωτά, ενώ παράλληλα επισκευάζονται και τμήματα των κιονοστοιχιών. Στα χρόνια του Ιουλιανού επεκτείνεται το ωδείο και μετατρέπεται σε θέατρο, με τη δημιουργία ενός δεύτερου κοίλου και την επέκταση της σκηνής. Το νέο θέατρο μπορούσε πλέον να δεχτεί 2000-2500 θεατές. 

Το φυλλάδιο περιείχε και τις παρακάτω δραστηριότητες για τους μαθητές.

Δραστηριότητες
1. Αφού η κάθε ομάδα κατανείμει τους ρόλους στα μέλη της (κυρίες που πηγαίνουν για ψώνια με τις δούλες τους, δούλες που πηγαίνουν για ψώνια, σύζυγοι που ψωνίζουν για τις γυναίκες τους, άνδρες που έχουν πάει για δουλειά στην αγορά, δούλοι που τους έχουν στείλει για δουλειά, κτλ), περιηγείται στην αγορά και αποφασίζει για ποια δουλειά κατέβηκε ο καθένας, την προετοιμάζει και την αφηγείται.

Υπάρχει μεγάλη ποικιλία καταστημάτων τροφίμων (κρέατα, ψάρια, λαχανικά και φρούτα, κρασί, αλλαντικά,ψωμιά, τυριά, λάδι), ενδυμάτων, υποδημάτων,  αγγείων, κουρεία και πλανώδιοι πωλητές που πουλούσαν από ζώα μέχρι στεφάνια λουλουδιών και αγαλματίδια θεών.
2. Στην Αγορά τα νέα κυκλοφορούν γρήγορα. Κάθε ομάδα συνάντησε γνωστούς ή έμαθε ψωνίζοντας ότι ένας φόνος έγινε το προηγούμενο βράδυ στην Αγορά. Τι έμαθε;
3. Eπιστρέφοντας στο σημείο εκκίνησης, στο αρχαίο Ωδείο, κάθε ομάδα αφηγείται τι έκανε και τι έμαθε.

    Αφού, λοιπόν, μελετήσαμε το φυλλάδιο, συνεχίσαμε την περιήγηση στο χώρο.

  Είδαμε τη θολοσκεπή υπόγεια στοά της νότιας πλευράς που χρησίμευε για αποθήκη των καταστημάτων.

Τελικά, καταλήξαμε στο καλά διατηρημένο Ρωμαϊκό Ωδείο όπου καθίσαμε στα εδώλια. 
Στο Ωδείο οι μαθητές συμπλήρωσαν το δεύτερο φυλλάδιο για την ιστορία που εγώ είχα ετοιμάσει. Έτσι, έγινε μία σύνοψη και ανακεφαλαίωση των όσων είδαμε. Συμπλήρωσαν επίσης στοιχεία για την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου. Τα στοιχεία αυτά ήταν νέες γνώσεις...και μ' αυτόν τον τρόπο έγινε στον ίδιο το χώρο του Ωδείου-θεάτρου το μάθημα της ιστορίας που κανονικά θα γινόταν στην τάξη. Στην τάξη θα τους προβάλω μόνο εικόνες από γνωστά αρχαία θέατρα για να εμπεδώσουν τις γνώσεις από την επίσκεψη, αλλά και για να δουν τις διαφορές με την αρχιτεκτονική του Ωδείου.

Το φυλλάδιο της ιστορίας (με κόκκινο οι λέξεις που συμπλήρωσαν οι μαθητές)

Πολιτιστικός Περίπατος στην Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης

   Η οδηγία! Ας θυμηθούμε αυτά που είδαμε στην περιήγησή μας και ας συνεργαστούμε όλοι μαζί, για να συμπληρώσουμε στο παρακάτω κείμενο τα κενά με τις λέξεις που ταιριάζουν. Ό,τι δε γνωρίζετε, θα σας βοηθήσουμε να το μάθετε.

   Η ........Αγορά....... ήταν στην αρχαία πόλη της Θεσσαλονίκης, όπως και στις άλλες αρχαίες ελληνικές και ρωμαϊκές πόλεις, το οικονομικό, διοικητικό, κοινωνικό και πνευματικό κέντρο της πόλης. Κατασκευάστηκε ήδη από την ..ελληνιστική................ περίοδο και αναπτύχθηκε κυρίως στα .....ρωμαϊκά........... χρόνια. Οι Ρωμαίοι ονόμαζαν την Αγορά στα λατινικά με την ονομασία .Forum.............
 
 Η ....Αγορά.........., εκτός από χώρος εμπορικών συναλλαγών, ήταν και ο τόπος που συναθροίζονταν κυρίως οι άνδρες, για να συζητήσουν τις πολιτικές εξελίξεις, να φιλοσοφήσουν και να ψυχαγωγηθούν.
  
   Στη νοτιανατολική άκρη της Αγοράς, από όπου είναι η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου, σώζεται μία κυκλική αίθουσα με 25 λουτήρες. Είναι τα αρχαία Λουτρά και ονομάζεται ....βαλανείο............... Το δάπεδο αυτής της αίθουσας είναι ..ψηφιδωτό.............. Τα Λουτρά κατασκευάστηκαν στα τέλη του 2ου αιώνα π.Χ. και ανήκουν στην ελληνιστική περίοδο. Από αυτή την περίοδο ελάχιστα έχουν διασωθεί στην Αγορά.Τα περισσότερα ευρήματα ανήκουν στη ..ρωμαϊκή.......... εποχή.

   Το συγκρότημα της αρχαίας αγοράς ήταν οργανωμένο γύρω από μία ορθογώνια πλακοστρωμένη πλατεία............. Στις τρεις πλευρές υπήρχαν ...στοές......... με διπλή σειρά από ...κίονες............. (κιονοστοιχίες). Σήμερα σώζεται ένας ...κίονας.......... με .κορινθιακό. κιονόκρανο.
   Στο νότιο τμήμα της πλατείας σώζεται τμήμα μίας διπλής .υπόγειας............ θολοσκεπούς στοάς που στήριζε την κανονική στοά και λειτουργούσε ως ...αποθήκη............... των καταστημάτων της Αγοράς. Σώζονται επίσης .ψηφιδωτά.............. δάπεδα, τμήμα λιθόστρωτου .....δρόμου......... και αποχετευτικοί .....αγωγοί..........

   Πίσω από την ανατολική κιονοστοιχία διασώζεται σε καλή κατάσταση ένα ..Ωδείο............., στεγασμένος χώρος όπου γίνονταν μουσικές και θεατρικές παραστάσεις. Πέντε θύρες οδηγούσαν στο χώρο αυτό.
    Στο Ωδείο μπορούμε να διακρίνουμε τα βασικά μέρη από τα οποία αποτελείται το αρχαίο θέατρο (Η νέα γνώση που στην επόμενη διδακτική ώρα θα μάθαιναν οι μαθητές από το βιβλίο τους).
   Ο χώρος των θεατών ονομάζεται ..κοίλο........... Οι θεατές ανέβαιναν από τις σκάλες που λέγονται ..κλίμακες............. και κάθονταν στα ..εδώλια............. Οι θέσεις των θεατών ανάμεσα σε δύο σκάλες ονομάζονται ...κερκίδες............. Ο χώρος των θεατών χωριζόταν οριζόντια σε δύο διαζώματα.................... Αυτό δεν μπορούμε να το διακρίνουμε στο Ωδείο, γιατί έχει μόνο ένα διάζωμα.
   Ο χώρος όπου τραγουδούσε και χόρευε ο χορός λέγεται ....ορχήστρα............ Στο αρχαίο θέατρο ήταν κυκλικός ή ημικυκλικός. Τέλος, υπήρχε ένας υπερυψωμένος χώρος, η ..σκηνή..........., όπου έπαιζαν οι ηθοποιοί που ονομάζονταν ..υποκριτές................. Στο αρχαίο θέατρο οι ηθοποιοί ήταν μόνο άνδρες. Υποδύονταν και τους γυναικείους ρόλους. Οι υποκριτές κάλυπταν το πρόσωπό τους με προσωπεία, τις ....μάσκες...........


    Στη συνέχεια, οι μαθητές κατέβηκαν στην ορχήστρα και έκαναν διάφορα δρώμενα.
Απαγγελία του Πασχάλη.

Δραματοποίηση για την ήττα των Αθηναίων στη Σικελική εκστρατεία.

Δραματοποίηση για την ήττα των Αθηναίων στη Σικελική εκστρατεία.

 ...Στη συνέχεια τους αφήσαμε ελεύθερους στο χώρο για να δουλέψουν ομαδικά και να ετοιμάσουν τις δραστηριότητες του πρώτου φυλλαδίου...Δηλαδή, να μεταφερθούν με τη φαντασία τους στο παρελθόν και να ζήσουν μία μέρα στην Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης, επιλέγοντας να υποδυθούν κάποιους ρόλους. 
...Στο τέλος, επιστρέψαμε όλοι στο Ωδείο και οι μαθητές παρουσίασαν τις ιστορίες τους δραματοποιημένες. 

Εικόνες από τις δραματοποιήσεις των μαθητών του Α1 Γυμνασίου






...Όμως, αυτή η δραστηριότητα δεν τελειώνει με την επίσκεψη στην Αρχαία Αγορά...Θα έχει και συνέχεια...Μία ακόμα δράση που σχεδιάζουμε να πραγματοποιήσουμε αμέσως μετά τις Διακοπές του Πάσχα.



Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

H καθημερινή ζωή στην αρχαία Αθήνα: Εργασία στην Ιστορία της Α' Γυμνασίου


Εργασία στην Ιστορία
του μαθητή Σωκράτη Θεοδωρίδη

Α1 Γυμνασίου του 
Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης




Μία ημέρα στην Αθήνα των κλασικών χρόνων


   "Είναι ένα ηλιόλουστο ανοιξιάτικο πρωινό στην Αθήνα. Στον Κεραμεικό οι αγγειοπλάστες είχαν πιάσει δουλειά πρωί-πρωί. Οι φωνές και ο θόρυβος από τα εργαστήρια δε μ' αφήνουν να κοιμηθώ...

Εικόνα από τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού σήμερα. Ο Σωκράτης επέλεξε να τοποθετήσει την κατοικία του αφηγητή της ιστορίας του στον Κεραμεικό.

Αναπαράσταση του Κεραμεικού.

"-Κλεισθένη, ξύπνα! Ακόμα κοιμάσαι; Είναι ο φίλος μου ο Σόλων. Πού τη βρίσκει τόση όρεξη αξημέρωτα!
   Ο Σόλωνας είναι ο καλύτερός μου φίλος, όπως και ο πατέρας μου είναι ο καλύτερος του δικού του. Δημοκρατικοί και οι δύο, συνεργάτες και θαυμαστές του Περικλή, ακόμα και τα ονόματά μας τα έδωσαν για να τιμήσουν τη δημοκρατία. Εμένα με ονόμασε Κλεισθένη ο πατέρας μου προς τιμή του θεμελιωτή του δημοκρατικού πολιτεύματος και ο Σόλων πήρε το όνομά του απ' το μεγάλο σοφό που με τη "σεισάχθεια" απάλλαξε το λαό απ' το βάρος των χρεών και έδωσε μια ανάσα στους φτωχούς.

Προτομή του Περικλή. Οι πατέρες των δύο φίλων της ιστορίας του Σωκράτη ήταν δημοκρατικοί, συνεργάτες και θαυμαστές του Περικλή.

Προτομή του Σόλωνα. Ο  φίλος του αφηγητή της ιστορίας πήρε το όνομα του Σόλωνα.

Προτομή του Κλεισθένη. Ο πρωταγωνιστής-αφηγητής της ιστορίας φέρει το όνομα του Κλεισθένη.

-Σόλων, πολύ ορεξάτο σε βλέπω! Ηρέμησε, σηκώνομαι.
Ετοιμάζομαι γρήγορα. Ο Λύσιππος, ο αγαπημένος μου παιδαγωγός θα μας συνοδεύσει στο σχολείο. Ο πατέρας μου του έχει εμπιστευτεί την εκπαίδευσή μας, γιατί εκτιμά το πνεύμα και τις γνώσεις του. Μάλιστα, λέει: "Να, γιατί δεν έπρεπε να υπάρχει η δουλεία. Το πνεύμα του Λύσιππου έπρεπε να είχε δικαίωμα ψήφου!"
  Πάλι μακρηγορώ, όπως μου λέει συνεχώς η μητέρα μου.
  Προχωρώντας προς το σχολείο, περνάμε από την Αγορά. Αυτό τον καιρό η Αγορά είναι καζάνι που βράζει. Υπάρχουν προβλήματα με τη Σπάρτη...Στην Εκκλησία του Δήμου γίνονται συνέχεια συζητήσεις για το αν πρέπει να αναμειχθούμε στη διαμάχη Κορίνθου-Κέρκυρας για την Επίδαμνο. Τα πνεύματα είναι οξυμένα. Όμως, οι εχθροπραξίες μεταξύ Αθηναίων και Σπαρτιατών είναι όλο και πιο συχνές.

Αναπαράσταση της αρχαίας Αγοράς της Αθήνας.

   Στο σχολείο το τελευταίο διάστημα συζητάμε περισσότερο, παρά κάνουμε μάθημα. Ο δάσκαλός μας, ο σοφιστής Λυσίας, συνέχεια μας κεντρίζει, βάζοντάς μας ερωτήματα για τον πόλεμο. Τόσο απ' τις συζητήσεις μας στη Σχολή, όσο και από τις κουβέντες των μεγάλων στην Αγορά, είτε είμαστε υπέρ, είτε κατά του πολέμου.
   Όμως, ένα είναι σίγουρο. Ο εμφύλιος είναι τρομακτικός! Άλλο να πολεμάς τους Πέρσες για να σώσεις την πατρίδα σου, τις αξίες σου, και άλλο να πολεμάς τους συμπατριώτες σου, που πιστεύουν στους ίδιους θεούς, που γιορτάζουν τις ίδιες γιορτές με σένα.

   Μακάρι να επικρατήσει η λογική και στα δύο στρατόπεδα να αγνοήσουν εκείνους που διψούν για επιβολή και κυριαρχία και να μην οδηγηθούμε σ' έναν πόλεμο που θα είναι η αρχή του τέλους του αρχαίου ελληνικού κόσμου, έτσι όπως τον ξέρουμε..."

Σκηνή από τη "σχολική ζωή" της αρχαίας Αθήνας. Δεξιά ο παιδαγωγός παρατηρεί το νεαρό μαθητή (θα μπορούσε να είναι ο ήρωας της ιστορίας μας) να μαθαίνει ανάγνωση από το "γραμματιστή". Αριστερά ένας μαθητής μαθαίνει μουσική από τον "κιθαριστή" (θα μπορούσε να είναι ο φίλος του ήρωα της ιστορίας μας).

http://www.ancientathens3d.com/classicathens.htm
http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2485
http://www.tmth.edu.gr/aet/thematic_areas/p417.html
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/AR/ar.ag/aggeia.htm


Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

H καθημερινή ζωή στην αρχαία Αθήνα: Εργασία στην Ιστορία της Α' Γυμνασίου



Εργασία στην Ιστορία
του μαθητή Λυμπέρη Διονυσόπουλου

Α1 Γυμνασίου του 
Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης




Μία ημέρα στην Αθήνα των κλασικών χρόνων

"Τόσο συνωστισμό δεν είχα ξαναδεί. Άνθρωποι έτρεχαν προς διάφορες κατευθύνσεις. Από τις διάφορες φωνές που ακούγονταν, κυριαρχούσε η λέξη Σικελία. Την πρόφεραν με τόση λαχτάρα, ούτε η Γη της επαγγελίας να ήταν...
   Εκείνο το πρωί στην Αγορά δεν ήξερα πού πατούσα και πού βρισκόμουν. Είχα και τον παππού μου μαζί. Ο καημένος είδε τους ανθρώπους να τρέχουν και νόμιζε ότι δεχόμασταν επίθεση, για αυτό άρχισε να τρέχει.
   Τον έχασα για λίγο, μέχρι που τον είδα μπροστά στη βιτρίνα ενός μαγαζιού που πουλούσε ξίφη. Του έκανα το χατίρι και του αγόρασα ένα. Ευτυχώς, γιατί ο κόσμος φοβότανε να περάσει από κοντά μας και έτσι μπορούσαμε να περπατήσουμε άνετα...".
Προτομή του ιστορικού Θουκυδίδη. Ο Λυμπέρης εμπνέεται από το απόσπασμα του Θουκυδίδη που περιέχεται στο σχολικό εγχειρίδιο (βλ. σ. 86) για να γράψει την ιστορία του. Στο απόσπασμα ο Θουκυδίδης εξηγεί με διεισδυτικό τρόπο τα κίνητρα που ώθησαν διάφορες ομάδες του Αθηναϊκού δήμου να υποστηρίξουν την εκστρατεία της Αθήνας στη Σικελία. Ο Λυμπέρης ενσωματώνει στην ιστορία στοιχεία από το απόσπασμα του Θουκυδίδη.

"Προσπαθούσα να δω τη θετική πλευρά των πραγμάτων", συνεχίζει ο αφηγητής της ιστορίας του Λυμπέρη. "Ήξερα, όμως, ότι σήμερα ήταν η προτελευταία ημέρα στην Αθήνα πολλών πολιτών που θα πήγαιναν στην εκστρατεία. Είχα ένα κακό προαίσθημα που δημιουργήθηκε από τη σιγουριά όλων για το πόσο καλά μπορούσε να πάει ο πόλεμος. 
   Οι φίλοι μου θέλανε να πάνε στη Σικελία για τουρισμό. Ταξίδι με επιστροφή, νόμιζαν. Οι γνωστοί και φίλοι του μπαμπά μου, μαζί με τον ίδιο, ήταν σίγουροι ότι θα κατακτήσουν τη Σικελία, και αν όχι, ότι οι Αθηναίοι δε θα διέτρεχαν κανέναν κίνδυνο.
  Ο θείος μου, σαν καλός στρατιώτης, ήθελε να πάρει μισθό από την επέκταση της κυριαρχίας της Αθήνας, για να αγοράσει μια καλή άμαξα. Εγώ, αν και δε συμφωνούσα με τη Σικελική εκστρατεία, αναγκάστηκα να μην εκφράσω τη γνώμη μου, αναγκάστηκα να σιωπήσω. Φοβόμουν να μην κατακριθώ άδικα ότι δεν ήμουν πατριώτης...

Το ψήφισμα του Αθηναϊκού δήμου υπέρ της Σικελικής εκστρατείας. Στην Εκκλησία του Δήμου επικράτησε η άποψη της φιλοπόλεμης παράταξης και του Αλκιβιάδη για εκστρατεία στη Σικελία με τη πρόφαση να βοηθήσουν τη συμμαχική πόλη Έγεστα που είχε ζητήσει βοήθεια. Στην πραγματικότητα, η ισχυρή δύναμη της Αθήνας ήθελε να γίνει ακόμα ισχυρότερη και να επεκτείνει την κυριαρχία της στη Δύση. Ο Θουκυδίδης λέει ότι οι πολίτες, που ήταν επιφυλακτικοί απέναντι στον πόλεμο, δεν τόλμησαν να μιλήσουν για να μην κατηγορηθούν από τους μαινόμενους υποστηρικτές της εκστρατείας για έλλειψη πατριωτισμού,

"Τώρα, ξαπλωμένος στο έδαφος της Έγεστας και τραυματισμένος άσκημα", λέει με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, ο αφηγητής του Λυμπέρη, "βλέπω τα πράγματα με άλλο μάτι. Τι να κάνουμε; Όποιος βιάζεται, σκοντάφτει...Και οι Αθηναίοι είχαν βιασθεί να αποφασίσουν..."

Η εκστρατεία της Αθήνας στη Σικελία ήταν πράγματι μία τολμηρή και ριψοκίνδυνη επιχείρηση. 

Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

Τραγούδια για την αγάπη: Ingrid Michaelson, Little romance, You and I


Δύο δροσερά και τρυφερά νεανικά τραγούδια για την αγάπη προτείνει η Νίκη. Τα έχει συνθέσει και τα ερμηνεύει η Indrid Michaelson. Η αιτιολόγηση της επιλογής των δύο τραγουδιών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ιδού, λοιπόν, πώς αιτιολογεί η Νίκη την προτίμησή της για αυτά τα δύο τραγούδια.

"...Το πρώτο τραγούδι παρουσιάζει το φλερτ με γλυκό και τρυφερό τρόπο, μέσω του χορού, σε αντίθεση με τα διάφορα μοντέρνα τραγούδια που τονίζουν περισσότερο τη σεξουαλικότητα των δύο ατόμων. Ακόμα, κρύβει μια αίσθηση του χιούμορ και μια ειλικρίνεια, καθώς η τραγουδίστρια παραδέχεται πως το αντικείμενο του πόθου της δεν έχει και πολλά μαλλιά, αλλά το γεγονός αυτό τη διασκεδάζει...
... Το δεύτερο τραγούδι έχει επίσης μία παιγνιώδη διάθεση και παιδικότητα...οι δύο ερωτευμένοι δεν έχουν χρήματα, όμως δεν ανησυχούν, γιατί πιστεύουν ότι τα πάντα μπορούν να πληρωθούν με αγάπη, την οποία έχουν άφθονη. Μάλιστα, όχι μόνο αγαπούν ο ένας τον άλλο τόσο πολύ, αλλά θέλουν να μοιραστούν την αγάπη τους με τους γύρω τους. Το τραγούδι περιγράφει τη σχέση των δύο ατόμων και παρουσιάζει πώς ο ένας βοηθά και συμπληρώνει τον άλλον.... Γενικά, θεωρώ αυτά τα δύο τραγούδια πολύ ρομαντικά και όμορφα, καθώς ο έρωτας απεικονίζεται απλός και γεμάτος ευτυχία, διασκέδαση και ένα είδος παιδικής αθωότητας που με κάνει να χαμογελώ..." 

H Ingrid Michaelson είναι μία τραγουδίστρια και συνθέτρια της indie-pop  μουσικής από το Μανχάταν της Ν. Υόρκης. Η μουσική της έχει επενδύσει αρκετές δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές.

Τίτλος: Little romance
Στίχοι, μουσική, ερμηνεία: Ingrid Michaelson
You're In The Mood For Love
You're In The Mood To Dance
You're In The Mood For A Little Romance
You're In The Mood For Love

I See You Pressed Those Pants
I See You Styled That Hair
There Doesn't Seem To Be Much Of It There
You're In The Mood To Dance

Can I Have The Last Chance
To Be Your Little Romance
Can I Have The Last Dance
I'm In The Mood For Love

I'm All Dressed Up Tonight
I've Waited All Night Long
When Will They Finally Play Your Song
I'm In The Mood To Dance

Can I Have The Last Chance
To Be Your Little Romance
Can I Have The Last Dance
I'm In The Mood For Love
I'm In The Mood For Love

If It's The Only Chance I Get
If It's The Only Chance Then Get
Ready To Throw Your Shoes Away
For I Will Sweep Sweep Sweep
You Off Your Feet
For I Will Sweep Sweep Sweep
To Be Your Little Romance

Can I Have The Last Chance
To Be Your Little Romance
Can I Have The Last Dance
I'm In The Mood For You
You're In The Mood For Me
We're In The Mood For Love



Λίγο ρομάντζο


Έχεις όρεξη για αγάπη
έχεις όρεξη για χορό
έχεις όρεξη για λίγο ρομάντζο,
έχεις όρεξη για αγάπη


Βλέπω σιδέρωσες το παντελόνι σου
Βλέπω έφτιαξες τα μαλλιά σου
Αν και δεν υπάρχουν πολλά εκεί
Έχεις όρεξη για χορό


Μπορώ να έχω αυτή την τελευταία ευκαιρία
Να γίνω το μικρό σου ρομάντζο;
Μπορώ να έχω αυτό τον τελευταίο χορό;
Έχω όρεξη για αγάπη


Μπορώ να έχω αυτή την τελευταία ευκαιρία
Να γίνω το μικρό σου ρομάντζο;
Μπορώ να έχω αυτό τον τελευταίο χορό;
Έχω όρεξη για αγάπη

Έχω όρεξη για αγάπη



Αν είναι η μόνη μου ευκαιρία
Κι αν είναι η μόνη μου ευκαιρία τότε
Ετοιμάσου να πετάξεις τα παπούτσια σου μακριά
Γιατί θα σε σηκώσω από τη γη
Θα σε σηκώσω από τη γη
Για να γίνω το μικρό σου ρομάντζο


Μπορώ να έχω αυτή την τελευταία ευκαιρία
Να γίνω το μικρό σου ρομάντζο;
Μπορώ να έχω αυτό τον τελευταίο χορό;
Έχω όρεξη για αγάπη

Έχω όρεξη για αγάπη





Τίτλος: Εσύ και εγώ
Στίχοι, μουσική, ερμηνεία: Ingrid Michaelson


You And I

Don't You Worry, There My Honey
We Might Not Have Any Money
But We've Got Our Love To Pay The Bills

Maybe I Think You're Cute And Funny,
Maybe I Wanna Do What Bunnies Do With You,
If You Know What I Mean

Oh, Let's Get Rich And Buy Our Parents Homes In The South Of France
Let's Get Rich And Give Everybody Nice Sweaters
And Teach Them How To Dance
Let's Get Rich And Build Our House On A Mountain
Making Everybody Look Like Ants
From Way Up There, You And I, You And I, You And I,

Well You Might Be A Bit Confused
And You Might Be A Little Bit Bruised
But Baby How We Spoon Like No One Else
So I Will Help You Read Those Books
If You Will Soothe My Worried Looks
And We Will Put The Lonesome On The Shelf

Oh Let’s Get Rich And Buy Our Parents Homes In The South Of France
Let's Get Rich And Give Everybody Nice Sweaters
And Teach Them How To Dance
Let's Get Rich And Build Our House On A Mountain
Making Everybody Look Like Ants
From Way Up There You And I, You And I, You And I

Oh, Let’s Get Rich And Buy Our Parents Homes In The South Of France
Let's Get Rich And Give Everybody Nice Sweaters
And Teach Them How To Dance
Let's Get Rich And Build Our House On A Mountain
Making Everybody Look Like Ants
From Way Up There You And I, You And I, You And I


Εσύ και εγώ


Μην ανησυχείς αγάπη μου
Μπορεί να μην έχουμε καθόλου λεφτά
Αλλά έχουμε την αγάπη μας να πληρώσουμε
τους λογαριασμούς


Μπορεί να νομίζω πως είσαι γλυκός και αστείος
Και μπορεί να θέλω να κάνω μαζί σου
αυτό που κάνουν τα κουνέλια, αν με πιάνεις


Ω, ας γίνουμε πλούσιοι κι ας αγοράσουμε τα
σπίτια των γονιών μας στη Νότιο Γαλλία
Ας γίνουμε πλούσιοι κι ας δώσουμε σε όλους
ωραία πουλόβερ κι ας τους μάθουμε χορό
Ας γίνουμε πλούσιοι κι ας χτίσουμε ένα σπίτι στο βουνό
Όπου όλοι θα φαίνονται σαν μυρμήγκια
Από εκεί ψηλά, εσύ και εγώ, εσύ και εγώ


Μπορεί να είσαι λίγο μπερδεμένος
Κι μπορεί να είσαι λίγο μελανιασμένος
Αλλά αγαπιόμαστε όπως κανείς άλλος
Για αυτό θα σε βοηθήσω να διαβάσεις αυτά τα βιβλία
Αν γιατρέψεις το κουρασμένο μου πρόσωπο
Και μαζί θα βάλουμε τη μοναξιά στο ράφι


Ω, ας γίνουμε πλούσιοι κι ας αγοράσουμε τα
σπίτια των γονιών μας στη Νότιο Γαλλία
Ας γίνουμε πλούσιοι κι ας δώσουμε σε όλους
ωραία πουλόβερ κι ας τους μάθουμε χορό
Ας γίνουμε πλούσιοι κι ας χτίσουμε ένα σπίτι στο βουνό
Όπου όλοι θα φαίνονται σαν μυρμήγκια
Από εκεί ψηλά, εσύ και εγώ, εσύ και εγώ


Για την Ingrid Michaelson, βλ. http://www.ingridmichaelson.com/

Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Τραγούδια για την αγάπη: Όσο η αγάπη ονειρεύεται, Δεν ξέρω πόσο σ' αγαπώ

Αυτά είναι δύο από τα τέσσερα τραγούδια για την αγάπη που προτείνει η Ελένη.

Το πρώτο είναι ένα παλιό (1965) τρυφερό τραγούδι με υπέροχους στίχους.

Τίτλος: Δεν ξέρω πόσο σ' αγαπώ
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας
Πρώτη εκτέλεση: Βίκυ Μοσχολιού

Δεν ξέρω πόσο σ' αγαπώ
μέτρο δεν έχει η αγάπη
είναι απ' τον ήλιο πιο ψηλά
και δεν τη φτάνει μάτι

Ήταν μια σπίθα στην αρχή
και μιας βροχής ψιχάλα
κι έγινε η σπίθα πυρκαγιά
και πέλαγος η στάλα

Η αγάπη που μας έδεσε
πόνο δε θα γνωρίσει
είμαστε δυο σταλαγματιές
από την ίδια βρύση

Ήταν μια σπίθα στην αρχή
και μιας βροχής ψιχάλα
κι έγινε η σπίθα πυρκαγιά
και πέλαγος η στάλα



Ακούστε την πρώτη εκτέλεση από τη Βίκυ Μοσχολιού (1965)




Το δεύτερο τραγούδι έχει επίσης πολύ λυρικούς στίχους και υπέροχη μελωδία.

Τίτλος: Όσο η αγάπη ονειρεύεται
Στίχοι: Αλκίνοος Ιωαννίδης
Μουσική: Aλκίνοος Ιωαννίδης
Πρώτη εκτέλεση: Aλκίνοος Ιωαννίδης

Παίρνω απόσταση απ' το χθες
να 'ρθούνε κι άλλες εποχές.
Να 'ρθουνε λύπες και χαρές
καινούριες να σου τις χαρίσω.

Παίρνω απόσταση απ' το χθες
για να μπορέσω να με θες
να βρω τραγούδια, μουσικές
καινούριες να σου τραγουδήσω.

Έλα μη μου καίγεσαι,
θα σου χαρίσω ό,τι θες
έλα μη μου καίγεσαι,
όλα μου τ' αύριο και τα χθες
στο τώρα θα τα κλείσω

Όσα η αγάπη ονειρεύεται,
τα αφήνει όνειρα η ζωή.
Μα όποιος στ' αλήθεια ερωτεύεται
κάνει τον πόνο προσευχή,
βαρκούλα κάνει το φιλί
και ξενιτεύεται.

Παίρνω απόσταση άμα θες
κι από τις πρώτες μας ματιές,
για να μπορέσω με γητειές
καινούργιες να στις ξαναδώσω.

Βρίσκω στον έρωτα γιατρειές
να τον γιατρέψω απ' τις πληγές
και στολισμένο χαρακιές
καινούριες να τον ξανανιώσω.

Έλα μη μου καίγεσαι
θα σου χαρίσω ό,τι θες
έλα μη μου καίγεσαι
όλα μου τ' αύριο και τα χθες
στο τώρα θα τα κλείσω

Όσα η αγάπη ονειρεύεται
τα αφήνει όνειρα η ζωή
μα όποιος στ' αλήθεια ερωτεύεται
κάνει τον πόνο προσευχή,
βαρκούλα κάνει το φιλί
και ξενιτεύεται.




Τραγούδια για την αγάπη: One love, one heart


   O Στάθης μας προτείνει ένα τραγούδι για την αγάπη σε ρυθμό ρέγκε και μπλουζ μουσικής. Είναι το γνωστό τραγούδι One love, one heart (Μια αγάπη, μια καρδιά) του Bob Marley και του συγκροτήματός του The Wailers. To τραγούδι προέρχεται από το άλμπουμ Exodus (1977).
Ο Μπομπ Μάρλεϋ (1945-1981) ήταν τραγουδιστής, μουσικός-κιθαρίστας και συνθέτης που έκανε γνωστή σ' όλον τον κόσμο τη μουσική της πατρίδας του, τη ρέγκε μουσική.


Τίτλος One Love, One heart
Στίχοι: Bob Marley
Μουσική: Bob Marley and the Wailers.
Ερμηνεία: Bob Marley.
One Love! One Heart!
Let's get together and feel all right.
Hear the children cryin' (One Love!);
Hear the children cryin' (One Heart!),
Sayin': give thanks and praise to the Lord and I will feel all right;
Sayin': let's get together and feel all right. Wo wo-wo wo-wo!
Let them all pass all their dirty remarks (One Love!);
There is one question I'd really love to ask (One Heart!):
Is there a place for the hopeless sinner,
Who has hurt all mankind just to save his own beliefs?
One Love! What about the one heart? One Heart!
What about - ? Let's get together and feel all right
As it was in the beginning (One Love!);
So shall it be in the end (One Heart!),
All right!
Give thanks and praise to the Lord and I will feel all right;
Let's get together and feel all right.
One more thing!
Let's get together to fight this Holy Armagiddyon (One Love!),
So when the Man comes there will be no, no doom (One Song!).
Have pity on those whose chances grows t'inner;
There ain't no hiding place from the Father of Creation.
Sayin': One Love! What about the One Heart? (One Heart!)
What about the - ? Let's get together and feel all right.
I'm pleadin' to mankind! (One Love!);
Oh, Lord! (One Heart) Wo-ooh!
Give thanks and praise to the Lord and I will feel all right;
Let's get together and feel all right.
Give thanks and praise to the Lord and I will feel all right;
Let's get together and feel all right.


Κυριακή 18 Μαρτίου 2012

Τραγούδι για την αγάπη: Τhe Beatles, All you need is love

O Χρηστομάνος προτείνει ένα πραγματικά κλασικό τραγούδι για την αγάπη, το πολύ γνωστό τραγούδι των Beatles All you need is love (To μόνο που χρειάζεσαι είναι αγάπη).


  Είναι ένα ιστορικό τραγούδι, γιατί γράφτηκε από τον John Lennon, για να παρουσιαστεί στην πρώτη παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση που έγινε δια μέσου δορυφόρου στις 27 Ιουνίου 1967. To ΒΒC είχε αναθέσει στους Beatles να συμμετάσχουν, εκ μέρους της Βρετανίας, σ' αυτήν την πρώτη παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση, την οποία παρακολούθησαν 400.000.000 θεατές από 26 χώρες. Για αυτό, οι Beatles παρουσίασαν ένα τραγούδι με απλά λόγια και πολύ σαφές μήνυμα που θα γινόταν εύκολα κατανοητό από διαφορετικούς λαούς. Νομίζω δεν υπάρχει πιο ξεκάθαρο μήνυμα από αυτό που εκφράζει ο στίχος To μόνο που χρειάζεσαι είναι αγάπη... Το τραγούδι ερμηνεύτηκε από τον John Lennon και τον Paul McCarthey.
   Ο Χρηστομάνος αιτιολογεί την επιλογή του: "Μου αρέσει το μήνυμα που μεταδίδει το All you need is love (Το μόνο που χρειάζεσαι είναι αγάπη). Είναι ένα χαρούμενο τραγούδι που κάθε φορά που το ακούω μου έρχονται χαρούμενες εικόνες και μου φτιάχνει τη διάθεση".


Lennon/McCartney
Love, love, love, love, love, love, love, love, love.
There's nothing you can do that can't be done.
Nothing you can sing that can't be sung.
Nothing you can say but you can learn how to play the game
It's easy.
There's nothing you can make that can't be made.
No one you can save that can't be saved.
Nothing you can do but you can learn how to be you
in time - It's easy.

All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love is all you need.
Love, love, love, love, love, love, love, love, love.
All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love is all you need.
There's nothing you can know that isn't known.
Nothing you can see that isn't shown.
Nowhere you can be that isn't where you're meant to be.
It's easy.
All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love is all you need.
All you need is love (all together now)
All you need is love (everybody)
All you need is love, love, love is all you need.
Δείτε το βιντεάκι με την πρώτη παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση του τραγουδιού.

http://en.wikipedia.org/wiki/All_You_Need_Is_Love