(Από τα μάτια ενός αγοριού)
Θα σας περιγράψω, πώς ζούμε εμείς εδώ σαν οικογένεια. Για την ακρίβεια, θα σας μιλήσω περισσότερο για μένα αλλά θα σας πω και μερικά πράγματα για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας…
Εγώ, κάθε πρωί πηγαίνω σχολείο μαζί με τον Αχιλλέα τον παιδαγωγό μου. Για κακή μου τύχη όμως, είναι πολύ αυστηρός! Μια μέρα δεν έκανα τα μαθήματα μου για την επόμενη μέρα, γιατί πήγα στο θέατρο μαζί με τον Οδυσσέα. Θα μου πείτε, πώς γίνεται να πήγα αδιάβαστος και δε με εξέτασε… Ε, λοιπόν, ο λόγος είναι ο πατέρας μου, που του ζήτησε να του φτιάξει τα λουτρά. Είχε γίνει, βλέπετε, ο πατέρας μου έξω φρενών! Είχαν μαζευτεί με τους φίλους τους σε συμπόσιο και ενώ η Χαρίκλεια –η εταίρα- έπαιζε το δίαυλο χάλασαν τα λουτρά και διαλύθηκε η συγκέντρωση.
Όμως, ευτυχώς, δε μου φώναξε εμένα που ήμουν αδιάβαστος, αλλά στον καημένο τον Αχιλλέα που δε με βοήθησε. Για αυτό και εκείνος έχει βαλθεί να μη με αφήνει να κοιμηθώ, αν δε με ελέγξει ακόμα και στην πιο ασήμαντη λεπτομέρεια.
Εκείνη τη μέρα που με είχε ελέγξει σε όλα, ακόμα και ο σοφιστής μου είπε συγχαρητήρια! Αυτό είναι μεγάλη τιμή, από ό, τι καταλαβαίνετε.
Αλλά, δεν αντέχω άλλο! Επειδή ο πατέρας μου είναι πλούσιος, πρέπει να αναγκάζομαι να κάνω ρητορική με τον κύριο Πάτροκλο; Δε θέλω!
Η τυχερή η αδερφή μου δε χρειάζεται να έχει στο κεφάλι της το φόβο αν θα τα πάει καλά στην εξέταση του παιδαγωγού στο σπίτι, του γραμματιστή, του κιθαριστή και του παιδοτρίβη στο σχολείο, αλλά και του σοφιστή τα απογεύματα, πάλι στο σπίτι. Του το έχω πει του πατέρα μου «Δε χρειάζεται να κάνω μαθήματα ρητορικής και να πληρώνεις τόσα λεφτά! Εγώ έχω αποφασίσει το επάγγελμα μου και πίστεψε με, δεν είναι πολιτικός!». Εκείνος όμως δε λέει να το καταλάβει! Απλά μου λέει «Ντροπιάζεις το τιμημένο όνομα μας. Δε νοείται ένας πλούσιος και πολιτισμένος Αθηναίος, σαν και μένα, να μη στέλνει το παιδί του να μάθει γράμματα. Να γίνει κάτι σε αυτή την κοινωνία, τέλος πάντων!».
Η αδερφή μου το μόνο που κάνει όλη μέρα είναι να κάθεται στο γυναικωνίτη και να μαθαίνει την τέχνη του αργαλειού. Αυτό, είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο! Και ας παραπονιέται εκείνη, ότι τάχα, κάνει την πιο δύσκολη και βαρετή δουλειά στον κόσμο και ότι πρέπει να είμαι χαρούμενος που έχω αυτή την καθημερινότητα. Ε, αυτό είναι απαράδεχτο! Δεν το καταλαβαίνω!
Τώρα, με φωνάζει ο παιδαγωγός να με εξετάσει. Έχω τόσο άγχος! Ο λόγος είναι, ότι δε διάβασα τίποτα και απλά καθόμουν και σας διηγιόμουν τα προβλήματά μου!
(Από τα μάτια ενός παιδαγωγού)
Δεν αντέχω άλλο αυτή την κουραστική καθημερινότητα. Πρέπει να κάνω τρία πράγματα ταυτόχρονα. Να καθαρίζω το σπίτι, να εξετάζω τον Ηρακλή-που ποτέ δεν είναι διαβασμένος-, να τον πηγαίνω σχολείο και να είναι όλοι ευχαριστημένοι από τις υπηρεσίες που παρέχω, γιατί αν με διώξουν… Τελείωσα! Όλοι μου λένε πως είμαι ο πιο τυχερός δούλος σε όλη την Αθήνα. Επειδή, έχω λένε, το φαγητό μου πλουσιοπάροχο, τα ρούχα μου, μέσα στην πολυτέλεια και μια πολύ καλή και αριστοκρατική οικογένεια.
Για να πω την αλήθεια, έχουν ένα δίκιο από τη μια άποψη. Ένα φίλο μου, τον Όμηρο, επειδή ερωτεύτηκε την άλλη δούλα του σπιτιού, την Πηνελόπη, τον θανάτωσαν! Εμένα ο δικός μου αφέντης, δε θα μου το έκανε ποτέ αυτό! Έτσι πιστεύω. Ή μάλλον, έτσι θέλω να πιστεύω.
(Από τα μάτια ενός κοριτσιού)
Επίσης μου αρέσει πολύ, να κάνω σκίτσα. Έχω μάλιστα ζωγραφίσει το εσωτερικό του σπιτιού μας. Είναι τόσο ωραίο!
(Από τα μάτια ενός σοφιστή)
Τα λεφτά που παίρνω τα τιμάω με το παραπάνω. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Κάνω στον Ηρακλή, ένα ενδιαφέρον μάθημα και τον έχω βελτιώσει ιδιαίτερα στην έκφραση.
Είναι ένα έξυπνο παιδί, αν και ο παιδαγωγός του δε λέει να το καταλάβει. Ο Αχιλλέας, πιστεύει ότι είναι χαζός και ότι δεν υπάρχει νόημα να του κάνουμε μάθημα. Λάθος και πάλι λάθος! Έχω μετατρέψει παιδιά που βαριούνται να διαβάσουν σε γραμματιστές…
Ας γυρίσω όμως, σε αυτό που σας έλεγα. Όταν ήμουν μικρός, με είχαν τιμήσει με στεφάνι, ως ο καλύτερος μαθητής της τάξης μου. Το άξιζα, βέβαια, αφού διάβαζα πάρα πολύ. Μ’ αρέσει να διαβάζω. Είναι κάτι το ενδιαφέρον και μοναδικό. Δεν καταλαβαίνω, γιατί να παίρνουν έπαινο τα παιδιά που διαβάζουν. Το διάβασμα δεν είναι κάτι που κάνει κανείς σαν αγγαρεία, αλλά το κάνει επειδή έχει την όρεξη και το μεράκι της μάθησης.
Ο Ηρακλής, δυστυχώς δεν το έχει. Θα προσπαθήσω να τον κάνω να το αποκτήσει.
Κρίμα, που σήμερα τα πράγματα είναι άδικα για τις γυναίκες και το κορίτσι είναι αναγκασμένο να μένει σπίτι του κάνοντας καθημερινά δουλειές.
(Γενικό συμπέρασμα)
Πρώτον, ότι ο κάθε ένας είχε τα δικά του προβλήματα και ότι δεν υπήρχε κάποιος άτυχος και κάποιος τυχερός.
Δεύτερον, ότι τότε δεν ήταν δίκαιες οι συνθήκες ζωής. Γιατί τα κορίτσια να μη μπορούν να μορφωθούν και τα αγόρια να είναι τα μόνα που έχουν το δικαίωμα αυτό; Το αποτέλεσμα ήταν τα κορίτσια να αγαπήσουν το σχολείο, μη μπορώντας να πάνε σε αυτό και τα αγόρια, να το μισήσουν και να ζηλεύουν τις αδερφές τους που μπορούν και κάθονται σπίτι.
Όμως, το πραγματικό αποτέλεσμα ήταν μια αρμονική πόλη-κράτος, όπου ο καθένας, έπαιρνε την αρμοδιότητα και τη θέση που του άξιζε. Εκεί, υπήρχαν κανόνες και όλοι έκαναν ό,τι έπρεπε χωρίς να αγνοούν τη δουλειά τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου