Έκφραση-Έκθεση Α Λυκείου, τεύχος Α, σ. 126-127.
Παραθέτω παρακάτω τη διαδικασία της εργασίας σε ομάδες που δουλέψαμε με τις μαθήτριες και τους μαθητές του Α1 Λυκείου. Αφορμή για την εργασία αυτή αποτέλεσε η ενότητα του βιβλίου της Έκφρασης-Έκθεσης με θέμα την εφηβική ηλικία.
Προηγήθηκε η προετοιμασία της τάξης με τη μέθοδο του "καταιγισμού των ιδεών". Ζητήθηκε από τις μαθήτριες και τους μαθητές να σκεφτούν για πέντε λεπτά και να γράψουν τρεις λέξεις ή φράσεις που συνδέονται με τη λέξη εφηβεία ή τη φράση εφηβική ηλικία. Οι λέξεις και οι φράσεις γράφονται στον πίνακα.
Στη συνέχεια διαβάζουμε στην τάξη τα έξι αποσπάσματα από ανώνυμες συνεντεύξεις-μαρτυρίες εφήβων που παρατίθενται στο βιβλίο της Έκφρασης-Έκθεσης Α Λυκείου (βλ. σ. 127). Υποδεικνύουμε στις μαθήτριες και τους μαθητές μας να γράψουν κάτω από κάθε μαρτυρία το όνομα και την ιδιότητα του έφηβου ή της έφηβου που υποτίθεται ότι έδωσε τη συνέντευξη-μαρτυρία (π.χ.: Γιάννης-μαθητής Α΄, Ειρήνη-μαθήτρια Α΄Λυκείου, κλπ.).
Η τάξη μας αποτελείται από 25 άτομα. Επομένως, μπορούσε να έχουμε πέντε ομάδες από τέσσερα άτομα και μία ομάδα από πέντε άτομα. Δηλαδή, έξι ομάδες όσες και οι μαρτυρίες των εφήβων του βιβλίου. Μοιράζουμε στις έξι ομάδες φύλλο εργασίας με ερωτήματα που θα ασχοληθούν οι ομάδες. Οι ερωτήσεις είναι κοινές και για τις έξι ομάδες. Στις δύο όμως πρώτες ερωτήσεις η κάθε ομάδα θα απαντήσει, μελετώντας μόνο ένα από τα έξι αποσπάσματα. Στην κάθε ομάδα έχουμε αναθέσει διαφορετικό απόσπασμα. Για τις απαντήσεις της 3ης και 4ης ερώτησης η κάθε ομάδα πρέπει να μελετήσει και τα έξι αποσπάσματα. Στο φύλλο εργασίας γράφουμε, επίσης, κάποιες απλές και βασικές οδηγίες για το κειμενικό είδος της συνέντευξης.
Δίνουμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.
Είδος κειμένου: συνεντεύξεις (αποσπάσματα)-μαρτυρίες εφήβων.
Στο βιβλίο σας παρατίθενται έξι αποσπάσματα από συνεντεύξεις-μαρτυρίες
εφήβων που μιλούν για το πώς βιώνουν την εφηβική ηλικία. Να διαβάσετε
προσεκτικά τις μαρτυρίες και να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα.
Ας μάθουμε να
δουλεύουμε ομαδικά!
Ερώτηση 1η : Σε ποιο θέμα-ζήτημα, που έχει σχέση με την εφηβεία,
αναφέρεται το απόσπασμα της ομάδας
σας;
Ερώτηση 2η: Να διατυπώσετε το
ερώτημα που θεωρείτε ότι έχει απαντήσει ο έφηβος του αποσπάσματος της ομάδας
σας;
Ερώτηση 3η:
Να παραθέσετε πέντε
λέξεις ή φράσεις από τα κείμενα-αποσπάσματα που να δείχνουν τη συναισθηματική
φόρτιση των εφήβων για το ζήτημα που τους απασχολεί.
Ερώτηση 4η:
Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα με το όνομα του/της εφήβου που ταιριάζει στην κάθε περίπτωση. Μία από
τις προτάσεις δεν αντιστοιχεί σε κανέναν. (Για την απάντηση αυτής της ερώτησης, ζητήσαμε από τους μαθητές να γράψουν ένα υποθετικό όνομα κάτω από κάθε μαρτυρία).
-Αρνούμαι να δεχτώ τον κόσμο που έφτιαξαν οι μεγάλοι.
-Νοσταλγώ την παιδική μου ηλικία. Θα ήθελα να ξαναγίνω
παιδί.
-Δεν αναγνωρίζω τον εαυτό μου. Θα ήθελα να ανοίξει η γη να
με καταπιεί!
-Η πορεία προς την ωριμότητα είναι δύσκολη.
-Δεν αντέχω την αδιαφορία των γονιών μου.
-Η εφηβεία είναι μία ανέμελη ηλικία, γιατί δεν έχω καμμία
ευθύνη όπως οι μεγάλοι.
-Υπάρχουν ενήλικοι που ακόμα δεν έχουν ωριμάσει.
Ερώτηση 5η: Φανταστείτε ότι πρέπει να πάρετε συνέντευξη από έναν έφηβο. Διατυπώστε
πέντε ερωτήματα σχετικά με ζητήματα/θέματα που απασχολούν τους σημερινούς
έφηβους. Η κάθε ομάδα θα διατυπώσει πέντε ερωτήματα που θα κοινοποιηθούν στην
ολομέλεια της τάξης. Στο τέλος η ολομέλεια της τάξης θα συμφωνήσει στη σύνταξη
ενός ερωτηματολογίου για την εφηβεία που θα απαντηθεί από όλους ως ατομική
εργασία στο σπίτι.
Εναλλακτικά
Γράψτε ένα σύντομο
κείμενο, όπως τα κείμενα του βιβλίου σας, με το οποίο να εκφράζετε τα αισθήματά
σας ή τις σκέψεις σας για ζητήματα που απασχολούν την εφηβική ηλικία (σε
συνεργασία όλα τα μέλη της ομάδας).
Αυτοαξιολόγηση
1. Συμμετείχα στις εργασίες της ομάδας
και συνέβαλα στο έργο της;
(Πολύ-Αρκετά-Λίγο-Καθόλου)
2. Άκουγα με προσοχή τα μέλη της ομάδας μου και τις άλλες ομάδες;
(Πολύ-Αρκετά-Λίγο-Καθόλου)
3. Ζήτησα βοήθεια από τα άλλα μέλη της ομάδας; (Πολύ-Αρκετά-Λίγο-Καθόλου)
4. Πρόσφερα βοήθεια στα άλλα μέλη της ομάδας;
(Πολύ-Αρκετά-Λίγο-Καθόλου)
5. Ανέλαβα στην ομάδα μου το ρόλο του συντονιστή, παρουσιαστή, γραμματέα,
χρονομέτρη;
6. Ποια από τις ομάδες είχε την καλύτερη παρουσία στην
ολομέλεια;
Προσοχή!
Τα βήματα μίας αποτελεσματικής συνέντευξης.
-Αποφασίζουμε το θέμα και ξεκαθαρίζουμε από την αρχή το
σκοπό της συνέντευξης.
-Διατυπώνουμε με σαφήνεια και ακρίβεια τις ερωτήσεις. Σκεφτόμαστε
και τις προετοιμάζουμε από πριν.
-Λαμβάνουμε υπόψη την ιδιότητα (επάγγελμα, ηλικία, φύλο,
κ.ά..), την προσωπικότητα του συνομιλητή μας.
-Προσαρμάζουμε τις ερωτήσεις ανάλογα με τις απαντήσεις που
δίνει ο συνομιλητής μας.
-Είμαστε ευγενικοί, διακριτικοί και σεβόμαστε τους
συνομιλητές μας. Δεν τους πιέζουμε, δεν τους ειρωνευόμαστε και δεν τους
φέρνουμε σε δύσκολη θέση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου